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The DBM welcomes Dr. Lucas Boeck as new research group leader

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Dear Lucas

Congratulations on your new research group. We would like to ask you 5 questions to get to know you and your work better.

What is the name of your research group?

Pulmonary infection biology

What is your focus? What is your special field?

It is frequently forgotten that there are, next to bacterial drug resistance, other causes for antibiotic treatment failure. These causes are highly relevant since they affect the outcome of individual patients and promote the evolution of drug resistance. We work on the non-tuberculous mycobacterium Mycobacterium abscessus, which commonly causes prolonged respiratory infections in Cystic Fibrosis patients despite many months of multi-drug therapy. By understanding how M. abscessus escapes antimicrobial therapy we aim to identify general bacterial mechanisms resulting in treatment failure, which can then be targeted diagnostically and therapeutically.

What exactly caught your interest in this research area?

A combination of several things: the fascination of how a harmless bacterium evolves to an extremely drug tolerant bacterium in the environment, explores a new niche in the human lung and becomes a highly problematic pathogen; the increasing problem of mycobacterial infections in industrialised and ongoing tuberculosis crisis in developing countries; and the ignorance of policymakers, and consequently little progress in fighting infections.

 

Where do you see your research in 10 years?

Microbiology very likely becomes an even more exciting research area in the coming years. Novel tools to study the behaviour of single bacteria among very large populations will allow us to identify so far unknown bacterial mechanisms. New drug development strategies will translate into more effective treatment regimens in patients. And in 10 years, clinical microbiology could transition into a systems biology discipline modelling bacterial behaviour within individual host environments (patients) to guide clinical decisions. I wish to work at the intersection of these fields. 

Finally, a personal question: What is your motto in life?

Be bold. Be fearless. Be kind.

Thank you for your time and answers. We wish you and your team a good start and success.

I grew up in a small town in Austria and went to medical school in Innsbruck and several Universities abroad. After finishing my medical degree, I started my clinical training in internal and pulmonary medicine at the University Hospital Basel. After some years of experience in clinical research, I moved to Cambridge (UK; Cambridge University and Sanger Institute) and changed my scientific focus towards translational aspects of mycobacterial infections.

Pulmonary Infection Biology

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Lieber Lucas

Wir gratulieren Dir zu deiner neuen Forschungsgruppe. Gerne stellen wir dir nun 5 Fragen um dich und deine Arbeit besser kennen zu lernen.

Wie heisst deine Forschungsgruppe?

Lungen Infektionsbiologie

Was ist euer Schwerpunkt? Was ist euer Fachbereich?

Wir vergessen häufig, dass es neben der bakteriellen Resistenz auch andere Ursachen für das Versagen einer Antibiotikatherapie gibt. Diese Ursachen sind von hoher Relevanz, da sie nicht nur eine erfolgreiche Therapie in einzelnen Patienten verhindern, sondern auch die Entwicklung von Resistenzen fördern und somit die Behandlungsmöglichkeiten weltweit einschränken. Wir beschäftigen uns mit Mykobakterium abscessus, einem nicht-tuberkulösem Mykobakterium das häufig sehr langwierige und oft kaum behandelbare Infekte in Patienten mit Zystischer Fibrose verursacht. Wir versuchen herauszufinden wie M. abscessus und andere Erreger chronischer Lungeninfekte der antibakteriellen Therapie entkommen. Mit diesem Wissen wollen wir die aktuellen diagnostischen und therapeutischen Möglichkeiten verbessern.

Was genau hat dein Interesse für dieses Forschungsgebiet geweckt?

Eine Kombination mehrerer Dinge: die Faszination, wie sich ein harmloses Bakterium in der Umwelt zu einem antibiotika-tolerantem Bakterium entwickelt, die menschliche Lunge als neue Nische besiedelt und zu einem hochproblematischen Pathogen wird; das zunehmende Problem von mykobakteriellen Infektionen in industrialisierten Ländern, sowie die anhaltende Tuberkulose-Krise in Entwicklungsländern; und die Ignoranz politischer Entscheidungsträger und folglich der geringe Fortschritt in der Behandlung von multi-resistenten Erregern.

Wo siehst du deine Forschung in 10 Jahren?

Die Mikrobiologie wird in den kommenden Jahren sehr wahrscheinlich ein noch spannenderes Forschungsgebiet. Neuartige Methoden, mit denen wir das Verhalten einzelner Bakterien innerhalb sehr grosser Populationen untersuchen werden es uns ermöglichen, bisher unbekannte bakterielle Mechanismen zu identifizieren. Neue Strategien zur Medikamentenentwicklung werden zu wirksameren Behandlungen bei Patienten führen. Und in 10 Jahren könnte sich die klinische Mikrobiologie zu einer systembiologischen Disziplin entwickeln, die das bakterielle Verhalten im individuellen Wirt (Patienten) modelliert, um klinische Entscheidungen zu vereinfachen. Ich möchte an der Schnittstelle dieser Felder arbeiten.

Zuletzt eine persönliche Frage: Was ist dein Lebensmotto?

Be bold. Be fearless. Be kind.

Vielen Dank für deine Zeit und Antworten. Wir wünschen deinem Team und dir einen guten Start und viel Erfolg.

Ich bin in einem kleinen Ort in Österreich aufgewachsen und habe in Innsbruck, sowie mehreren anderen Universitäten Medizin studiert. Nach meinem Studium begann ich meine klinische Ausbildung in Innerer Medizin und Pneumologie am Universitätsspital Basel. Nach einigen Jahren Erfahrung in der klinischen Forschung wechselte ich nach Cambridge (UK; Cambridge University und Sanger Institut) und verlagerte meinen wissenschaftlichen Fokus auf translationale Aspekte mykobakterieller Infektionen.

Pulmonary Infection Biology